تعداد تماشاگران سالانه سینمای ایران ۲۷ میلیون نفر نیست! – سینمای ایران – خبر و گفته – iCinema

آی سینما: سامانه عنوان آمار فروش و اکران سینمای ایران که از چند هفته پیش توسط موسسه سینماشهر مسیر اندازی شده، آمار مفیدی درمورد میزان فروش به تفکیک کلیپ‌ها، سالن‌های سینما، دفاتر پخش و… دارد. این سامانه اطلاعات قابل توجهی از سال ۹۳ تا ۹۷ درون اختیار می‌گذارد که امکان مقایسه شاخص‌های متفاوت را فراهم می‌کند.

درون آمار منتشر شدن یافته درون این سامانه خطایی دیده می‌شود که مدیران سینمایی و رسانه‌ها پیش از این آن را تکرار کرده‌اند: تعداد مخاطبان سینما. این سامانه تعداد کل مخاطب سینمای ایران درون سال ۹۷ را بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرده هست. درون همین حال رقم کل فروش کلیپ‌های امسال بیش از ۲۴۳ میلیارد و ۳۰۷ میلیون تومان هست. معلوم هست که عدد ۲۷…۸ میلیون مخاطب حاصل تقسیم رقم کل فروش بر متوسط بهای بلیت هست که تعداد بلیت‌های فروخته شده امسال را نشان می‌دهد.

ولی تعداد بلیت هرگز مساوی تعداد مخاطب نیست. زمانی این دو رقم یکسان هست که فرض کنیم هر تماشاگر تنها سالی یک بلیت سینما خریده و یک نوبت به سینما رفته هست. این یک فرض محال هست. سینماروها درون همه جای دنیا کسانی هستند که به شکل مداوم بلیت سینما می‌خرند. ازبرای رسیدن به تعداد تماشاگران سینمای ایران باید تعداد بلیت فروخته شده سالانه (عدد ۲۷…۸ میلیون) را بر متوسط تعداد دفعاتی که تماشاگران (و نه کل جمعیت کشور) سالانه به سینما می‌مسیر، تقسیم کرد. این شاخص درون دسترس نیست. متوسط تعداد دفعات سینما رفتن سالانه یا باید بر اساس نظرسنجی به دست بیاید یا به شکل مکانیزه هنگام رزرو یا خرید بلیت معلوم شود.

ازبرای آن که فاصله زیاد تعداد بلیت فروخته شده با تعداد تماشاگر معلوم شود، بیایید فرض کنیم متوسط حضور تماشاگران درون سالن‌های سینما شش دفعه درون سال باشد (به این معنی هر دو ماه یک دفعه). درون این صورت تعداد تماشاگران سالانه سینمای ایران ۲۷…۸ میلیون تقسیم بر شش به این معنی ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار نفر خواهد بود. هرچه این تعداد متوسط بیشتر باشد، رقم تماشاگران کمتر می شود. دلیل واضحی هم دارد: به این معنی تماشاگران اغلب کلیپ‌ها تکراری هستند.

درون سامانه عنوان فروش کلیپ‌ها آمار قابل تامل دیگری هم وجود دارد؛ از ۲۷…۸ میلیون بلیت فروخته شده، تهران بیش از ۱۳ میلیون بلیت را به خود اختصاص داده هست. به این معنی حدود ۴۷ درصد کل بلیت‌ها را تماشاگران تهرانی خریده‌اند. درون سال ۹۶ کل بلیت فروخته شده سینما ۲۳ میلیون و ۲۴۳ هزار بوده و سهم تهران از این میزان ۱۲ میلیون و ۵۵۱ هزار نفر بوده هست. به این معنی درون سال ۹۶ سهم تهران از کل بلیت فروخته شده ۵۴ درصد بوده هست. درون واقع هرچند سهم اهالی پایتخت از کل بلیت‌های فروخته شده حدود ۵۰۰ هزار بیشتر شده، ولی سه و نیم میلیون بلیت فروخته شده بیشتر درون سال ۹۷ نسبت به سال قبل سهم مخاطبان شهرستان‌ها بوده و سهم تهرانی‌ها حدود ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

جالب‌تر آن که سال ۹۶ درون قیاس با سال ۹۵ کاهش فروش بلیت داشته هست. درون سال ۹۵ رقم کل بلیت فروخته شده ۲۳ میلیون و ۷۵۹ هزار بوده و سهم تهران از این مقدار ۱۲ میلیون و ۵۹۰ هزار بوده هست.

مقایسه آمار فروش بلیت طی سه سال علاوه بر آن که نشان می‌دهد تعداد تماشاگران خارج از تهران درون سال ۹۷ رشد داشته (احتمالا به دلیل احداث سالن‌های تازه درون شهرستان‌ها) ولی به نکته دیگری هم اشاره دارد: تعداد سینماروهای تهرانی طی سه سال گذشته افزایش چندانی نداشته و تعداد بلیت‌های فروخته شده میان ۱۲…۵ میلیون تا ۱۳ میلیون هست. احتمالا به این معنی مخاطبان سینما درون تهران طی سه سال گذشته تقریبا ثابت هست و عده مشخصی به شکل مداوم به تماشای کلیپ‌ها می‌مسیر.

۹۴۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *